Ole Oskar Olsen wrote:
Fornuftig Karlsen, fornuftig. Men, jeg går da ut i fra at treneren vet dette, de også. De to nyanskaffelsene er ikke typiske oppspills punkter. Hvorfor ble begge disse hentet da? Er det konsekvensen av dårlige trenere/sportslig ledelse eller konsekvenser av lite penger.
Trenerne vet dette de også. Dette går på kompetansen trenerne har. For å trekke inn et relativt dårlig og lite sammenlignbart eksempel men dog: Jeg selv, som er i breddefotballen, lærte meg først forsvarsorganisering, med den ideen om at godt organisert lag er grunnmuren til det offensive også. Alle "nye" trenere går det veien, for man ser at naivt offensiv fotball uten defensiv trygghet rett og slett går gæærnt. Forsvarsorganisering er også det som er enklest å lære. Offensivt spill er vanskeligere og det er først nå denne sesongen jeg har hatt tilstrekkelig kunnskaper til å kunne arbeide med en plan offensivt. Samtidig som man er nybegynner åg snapper opp ting og lærer hele tida. Erfaring og læring gir en et grunnlag for å utvikle sin egen fotballfilosofi/offensivt spill. Det vil si: Kristiansen og Eide har helt sikkert lært masse om individuell utvikling av spillere, de er helt sikkert noen kløppere til å organisere et forsvar (hmm...eller ikke?) men begge er antagelig altfor ferske til å ha noen klar ide om hvordan man skal spille offensivt. Disse er jo selvsagt 100 ganger dyktigere enn enhver breddetrener, men samtidig, de har ikke ballasten som skal til enda for å forme sitt eget lag og spill. Dette er da MIN teori og kan sikkert bestrides av folk med mer kompetanse enn meg.