KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 03 May 2025, 16:30

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 18:19 
Trener

Litt uenig med Skogheim i at vi spiller med tre spisser, men sånn er det nå. Har sett flere tendenser til at KIL spilte mer 4-5-1 enn 4-3-3 i fjor, men det kan ha noe å gjøre med kondisjonen og innsatsen til fjorårets flankespillere.

Noe som Skogen ikke nevner, men som er vel så viktig, ikke bare i 4-3-3, men i alle formasjoner, er å holde ballen sentralt så lenge som mulig, slik at motstandere ikke kan låse oss av på en av sidene. Ved å ha rettvendte midtbanespillere i mellomrommet, har man også mulighet til å holde ballen sentralt ganske lenge. Men det forutsetter at minst èn av indreløperne er ball- og pasningsikre.

Man kan skape overtall på midten i 4-4-2 også, ved for eksempel å spille med en diamant, der de ytterste spillerne drar seg innover når man forsvarer.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 22:36 
Kaptein

Så lenge Skogheim er trener bør KIL spille 4-3-3. Det fungerer aldri om en trener skal innføre noe han ikke har 100% tro på. Det gjelder ikke bare formasjoner, men også sone/markeringsforsvar osv.

Kjempegøy at Skogheim leser litt her og at han kommer med gode svar.

En ting jeg er litt uenig i er at midtspissen ikke skal bøtte inn mål i en 4-3-3 formasjon. Før i tiden spilte KIL 4-5-1 med en enslig spiss på topp som hadde minst like mye jobb med å være oppspillspunkt og binde opp midtstopperene som i en 4-3-3 formasjon. Likevel bøttet spissene i denne perioden inn mål.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 23:18 
Spiller

Litt spent på hvilke spisser du mener som har bøttet inn mål for KIL. Nysæter og Kaasa kom vel over 15 på en sesong (riktignok med færre kamper enn i dag), og Frigård putta vel 10 ett år (da scora han vel halvparten av måla i løpet av de to kampene mot Brann hvis jeg ikke husker feil).

I mitt hode er det vel heller kantspillerne som har vært toppscorere i KIL. Bergman var vel en to-tre sesonger, Olausson har vel vært det et par sesonger, og i fjor var det vel Kalsæg?

Noen som orker å bla opp noen tall å slå i bordet med?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 21 Feb 2006, 23:28 
Forumlegende

Nysæter spilte spiss i 4-4-2. I spann med Gullfot Erik Nystuen. Nystuen var assistkonge og servert Nysæter de lekreste målgivende pasningene. Ellers spilte Cato Holtet også kun i 4-4-2. Og han bøtta inn mål de gangene han ikke hadde strekk. 4-3-3 kom vel først med Brogeland. Og det har vel faktisk vært formasjonen siden dne gang.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 22 Feb 2006, 04:26 
Kaptein

Karlsen wrote:
4-3-3 kom vel først med Brogeland. Og det har vel faktisk vært formasjonen siden dne gang.

Jeg ville vel heller beskrevet formasjonen under Brogeland som 4-5-1. Den var betydelig mer defensiv enn den formasjonen vi har under Skogheim. Jeg er ganske sikker på at avisene i denne perioden beskrev formasjonen vår som 4-5-1.

Haraball wrote:
Litt spent på hvilke spisser du mener som har bøttet inn mål for KIL.

Bøttet inn mål var vel kanskje en overdrivelse, men spissen ble som regel toppscorer eller like under.
1995 Riseth Vidar 12
1994 Frigård Geir 10
1993 Frigård Geir 12
1992 Kaasa Kjell Roar 17
De gangene kantspillerene ble toppscorere var det med ganske få mål, og skyldes nok snarere mangel på en god spiss enn at det var kantene som var planlagte målmaskiner.

Nå skal det sies at kantspillerne under Skogheim har laget flere mål enn tidligere årganger, og jeg tviler ikke på at dette skyldes spillestilen til Skogheim (4-3-3 fremfor 4-5-1).
2005 Einar Kalsæg 12 (kant)
2004 Scattred Foday 8 (midtspiss)
2003 Paul Olausson 10 (kant)
Men: ser man på 2004 sesongen og vet hvor lite Foday spilte kommer det klart frem at midtspissen faktisk kan lage mål under 4-3-3 han også. Legger man sammen målene til Foday, Strand, Birkeland og de målene Kalsæg lagde som midtspiss (han startet sesongen som midtspiss) blir det faktisk ganske mange. Jeg tror faktisk midtspissen må lage en del mål også under Skogeheims system hvis vi skal henge med i toppen av 1. divisjon.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 22 Feb 2006, 09:06 
Forumlegende

Tja..1992 stilen til Brogeland, det hyperoffensive laget som tok sølv var nok mer 4-3-3. Levernes-Kaasa-Bergmann som de offensive. Alle de der gjorde mye mål. Men etterhvert som de gode spillerne forsvant klarte jo Brogeland likevel å holde laget oppe. Og da ble han vel noe mer defensiv og helte i retning 4-5-1. Og da han kom tilbake i 99 stilte han vel med tidenes mest defensive KIL lag. Selv om laget som rykket ned i 2. divisjon 2001 også var meget defensivt. Noe av det Brogeland drev med i 99 ble så defensivt at de på folkemunne spilte 4-6-0. Men nyansene mellom 4-5-1 og 4-3-3 er jo heller ikke altfor stor. Det er kun kantspillernes oppgaver som er forskjellige i 4-3-3 kontra 4-5-1.

Og gudene veit hva 2001 laget spilte. Der var det sjelden framdrift i det hele tatt.

Men 4-5-1/4-3-3 har gått igjen som en rød tråd helt fra 92. Siden den gang har vi aldri hatt et reindyrket 4-4-2 lag. Dessverre.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 22 Feb 2006, 10:59 
Spiller

Det er klart spissene scorer mål også i 4-3-3 (det skulle da bare mangle), men å trekke fram som et argument i denne debatten at KILs spisser har bøttet inn mål i 4-3-3 er jeg totalt uening i.

Hvsi de tre foran scorer åtte-ti mål hver i år så er jeg fornøyd. Det er snarere en styrke enn at man skal være avhengig av at en spiss scorer 20 mål.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 23 Feb 2006, 11:11 
Forumlegende

Skal ikke legge meg opp i formasjonsdebatten siden jeg ikke har noen fotballfagelig utdannelse, men jeg synes det er viktig at man har flere alternativer dersom det butter i mot. Der synes jeg Skogheim har vært flink og jeg synes den 4-3-3 stilen han legger opp til har vist seg å være svært fleksibel med tanke på å legge om til 4-5-1 og også 3-3-4 i de kampene vi har hatt behov for det. Synes også at de spillerne vi har tilgjengelig passer bra inn med formasjons filosofien til Skogen.
Med 4-4-2 vil man msite noe av denne fleksibiliten, men det vil selvfølgelig ikke være umuli gå legge om med 4-42 heller.
Men som sagt jo mer fleksiblt laget er til å legge om spillestil og formasjon basert på kamputviklingen jo vanskligere vil det være å møte oss.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 23 Feb 2006, 18:09 
Kaptein

Hvertfall nå etter salget av Nystuen bør vi bruke 4-4-2. Mener at vi ikke får en slagkraftignok midtbane treer i 4-3-3 uten Nystuen.

4-4-2:
Eriksen
Wibe - Ryen - Rønning - Byfuglien
Olausson - Stormoen - Fremming - Vangjel
Gunders - Koffeld/Rødføss

Profile  

Post subject:
PostPosted: 23 Feb 2006, 18:36 
Klubbdirektør

Bergkamp wrote:
Hvertfall nå etter salget av Nystuen bør vi bruke 4-4-2. Mener at vi ikke får en slagkraftignok midtbane treer i 4-3-3 uten Nystuen.

4-4-2:
Eriksen

Jeg er veldig enig med deg! Men jeg savner Kamark. I de kampene jeg har sett i år, så har han imponert.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 23 Feb 2006, 18:40 
Kaptein

ManUtd wrote:
Bergkamp wrote:

4-4-2:
Eriksen

Jeg er veldig enig med deg! Men jeg savner Kamark. I de kampene jeg har sett i år, så har han imponert.

Blir vel backup for Wibe. Eller Wibe på kant når Paul er skada. Mener Wibe fortjener en plass i 11'ern.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 23 Feb 2006, 18:44 
Klubbdirektør

Kamark er vel ikke hentet inn som noe backup.. Men samtidig har vel Wibe også gjort seg fortjent til en plass på laget.

Bra med konkurranse ihvertfall.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 23 Feb 2006, 20:31 
Klubbdirektør

Bergkamp wrote:

4-4-2:
Eriksen

Veldig god ellver det der. Kanskje Thomsen istedet for Eriksen, men har ikke sett så mye fra ham ennå, så Time Will Show. Enig i at Kamark har imponert, Manutd, men Wibe har jo har jo rett og slett vært fantastisk og fortjener uten tvil en plass på laget uansett om det er på back eller kant.
I tillegg har jo Kamark og Wibe hatt et utrolig godt samarbeid da de har spilt på samme side.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 23 Feb 2006, 21:01 
Klubbdirektør

Enda bra det er et luksus problem vi har her.. :)

Beklager Karlsen.. Denne diskusjonen dro kanskje litt ut av selve poenget med denne tråden!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 23 Feb 2006, 22:17 
Forumlegende

ManUtd wrote:

Beklager Karlsen.. Denne diskusjonen dro kanskje litt ut av selve poenget med denne tråden!

Det går vel bra det. Men debatten er om systemet, ikke spillerne. Men samma det, vi ahr vel snart fått diskutert oss ferdig her.

Og ja, når Espen har reist så har vi enda flere grunner til 4-4-2!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]