Med fare for å være negativ, synes jeg egentlig Tufte-greia er noe stort tull. Ikke misforstå, jeg håper virkelig at Tufte trekker endel ekstra tilskuere, som igjen kan gi KIL et løft mot Glimt. Og kanskje blir endel av de ekstra tilskuerne lystne på å se KIL spille oftere.
Når det er sagt, tilbake til saken. Dette arrangementet er skapt for å få folk tilbake på Gjemselund, men tror vi det skjer? Det minner om tiden for fotball-ledere dro på studietur til USA, trodde at mere non-fotball-underholdning skulle trekke tilskuere, og kjørte ivei med fallskjermhopping, karaoke og underholdning av fandens oldemor. Virket det? Nei. Det norsk toppfotball har funnet ut er at folk som går på fotballkamper går dit for å se fotball. Ikke noe annet. I tillegg så vil man ha et bra og tiltalende anlegg (dvs så langt unna Gjemselund man kan komme), faste tidspunkter, kvalitetsmessig god fotball, oppdateringer fra andre stadioner og spenning.
Så jeg tror effekten av dette blir mager. Trekker vi 1000 ekstra tilskuere? Da blir det muligens butikk hvis KIL har betalt mindre enn 100.000 for Tufte. Jeg har ikke peiling. Kunne man brukt de eventuelt 100.000 annerledes for å få flere - og flere faste tilskuere? Kanskje. Noe som også gjør meg litt skeptisk er at jeg synes det virker hastverksbetont. KIL line-up'en hadde blitt bedre og tilskuermessig mer attraktiv dersom man hadde fått tid til å hente inn de største navnene.
(Dessuten er min skepsis muligens litt preget av at jeg synes hele Tufte-greia er noe stort jallashow, som ikke har noe med fotball å gjøre...

)