Ser at flere etterlyser 4-3-3, i
denne tråden og i KIL-chatten med Øyvind Eide på glomdalen.no.
"Vi må legge om til 4-3-3, vi er så dårlig på vingspill. Vi var bedre på dette ifjor etc.."
Det blir jo for dumt å si det. Vi spiller 4-2-3-1 og det er faktisk like mange kanter i den formasjonen som i 4-3-3. Det er jo noen forskjeller, og selvfølgelig er spillestilen forandret, men man fortsatt vinger! Men nå har det seg sånn at vi spiller i Tippeligaen. Nivået er høyere, og det er vanskeligere å komme rundt på kant. Kanskje noe av grunnen til at vi ikke kommer til så mange innlegg. At vi bruker Tuelo på venstre, gjør jo også noe med det. Han liker å dra seg inn og gå for skudd. Det har funket flere ganger i vinter, og jeg vil gjerne se mer av det!
Magne Sturød har jo spilt venstrekant en del kamper i starten av sesongen, men vi har ikke kommet til så mange flere innlegg av det.
Den største forskjellen på formasjonene 4-3-3 og 4-2-3-1 er vel egentlig den snudde trekanten på midten hvor den offensive av de (også kalt hengende spiss) blir ett tydelig oppspillspunkt, spesielt når vi har Mame Niang på banen. I fjor var vi mye mer avhengig av kantspill. I år han vi variere mer. Nå har vi ikke vært så flink til å variere. Men jeg synes absolutt første omgangen mot Aalesund lover jævlig godt for fremtiden!
Hvis noen begynner å starte bak Niang, kan dette skape gode muligheter. Vi så også flere flotte kombinasjoner mellom Niang og Kai. Langt mot Niang, header ned til Kai som holder på ballen til resten kommer etter. Enten støtte til en av de dype på midten (..så ut på kant eller gjennom til spiss) eller ut på kanten.
Vi kom jo faktisk ut på kant flere ganger, men Tuelo dro seg ofte inn eller sentret inn igjen. Güven turte ikke helt å sette fart ned mot dødlinja føler jeg.
JEG HAR TRUA!