KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 04 May 2025, 13:08

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: 13 May 2007, 17:46 
Forumlegende

Det har blitt stilt en del spørsmål her inne angående talentutvikling og lån av spillere på midlertidig basis, samtidig som vi sender andre ut på lån til for eksempel Galterud.

Jeg har selvfølgelig grublet over dette fenomenet og fikk et lite svar som jeg egentlig er veldig klar over da jeg leste Henning Danielsens blogg.

Det er sånn at KIL Toppfotball og KIL Fotball er "to forskjellige klubber". Begge er riktignok underlagt KIL allianseidrettslag, men er registrert som to forskjellige fotballklubber hos NFF.

Det er jo en kjent sak at man nå må betale utdanningskompensasjon til moderklubben når man gir unge spillere "proffkontrakt" så de blir klartert for spill i Adeccoligaen. Det vil si at for en spiller som for eksempel Jan Martin Knashaug måtte KIL Toppfotball betalt KIL Fotball et betydelig beløp for å klarere Knashaug for spill i Adeccoligaen. Så mye at det økonomisk heller lønner seg å leie en keeper fra Lillestrøm. Og heller leie ut Knashaug.

Det er helt klart at KIL Toppfotball her sitter i en kinkig situasjon og må vurdere hva som er mest økonomisk fordelaktig.

Det er to ting som er utrolig idiotisk med dette:
- KIL har to fotballag selv om de er underlagt samme allianseidrettslag. En håpløs organisering kanskje. Ihvertfall for unge talenter som kommer gjennom systemet i KIL Fotball, som får problemer med å få kontrakt med "moderklubben som ikke er moderklubb". Snodig at dette er lov egentlig?
- NøFFs idiotiske lov om utdanningskompensasjon. (Som kanskje ikke er så idiotisk likevel..)

Derfor stiller jeg spørsmålet: Burde fotballen i KIL forenes til beste for begge parter?

Profile  

PostPosted: 13 May 2007, 19:52 
Nå er vel kompensasjonsreglene først og fremst ment å dekke kostnader andre klubber har ifm spillerutvikling. Reglene gir klubbene rett til en fastsatt kompensasjon ut fra ulike regler, det er fullt mulig å forhandle seg helt bort fra kompensasjon og det må vel være en selvfølge (?) at gjelder for spillere som er flasket opp i KIL-systemet.

Post subject:
PostPosted: 13 May 2007, 20:05 
Forumlegende

Greit at man oppfattes som to klubber hos NFF, men KIL Fotball og KIL Toppfotball må kunne samarbeide slik at man slipper unødvendig byråkrati mellom disse to delene av KIL fotballen.
Og pengene trengs sikkert like mye i begge deler av klubben, enten det går til spillerutvikling eller lønn til A-lags gutta.
Et intersant innlegg tidligere stilte sprøsmål til om KIL har råd til både spillerutvikling og toppfotball, og det er absolutt et interesant dilemma som ikke har noe klart svar. Samtidig spør jeg har man råd til å la være å drive med spillerutvikling for det må jo være der pengene ligger i fremtiden, KIL vil aldri drukne i sponsormidler eller tilskuerinntekter.

Men tilbake til Karlsens utgangspunkt, det må nesten de i klubben som ser fordelene og ulempene ved denne type organisering svare på.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 May 2007, 20:11 
Trener

Eneste måten å løse dette på er at også KIL Toppfotball skaffer seg en egen junioravdeling?? Må jo kunne løse dette på andre måter enn å flytte penger frem og tilbake på Gjemselund..

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 May 2007, 20:21 
Forumlegende

Ja sånn jeg beskriver det er situasjonen pr i dag. Man har en mentalitet fra begge parter at man på en måte er to forskjellige klubber. Og det er veldig trist. Det burde være i begges interesse å ha et tett samarbeid og opptre som en enhet.

KIL Fotball vil jo ha penger etter Nystuen overgangen fordi det var de som oppfostret han. Vel sier jeg..KIL er KIL. Men uansett: Det er nå et nytt styre i KIL fotball som jeg ha rtiltro til, det kan hende dette blir bedre etterhvert.

Men det er noe absurd at KIL Toppfotball heller låner ut Knashaug og henter inn en LSK junior fordi man sparer penger på dette. Og nå må ratt han junioren stå i neste kamp?? Om de tikke lånes inn nok en spiller??

Mye å ta tak i...

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 May 2007, 20:55 
Reserve

Før man tar til orde for å slå sammen bredde- og toppfotballen i byen, tror jeg man bør se på hvorfor man valgte å dele aktivitetene i utgangspunktet. Jeg antar hovedårsaken var økonomi. Selv med et av Adeccoligaens minste budsjetter er det liten tvil om hvem som er Storebror i byen. Budsjettet i år er vel ni millioner, noe som betyr at man drifter hele breddefotballen et år for kostnadene toppfotballen har hatt sånn omtrent ved vinterferietid. I en slik situasjon er det lett å se hvem som er sjefen. Man skal ikke ha utpreget vill fantasi for å se for seg en situasjon der økonomisk sprekk knyttet til manglende resultater for toppfotballen kan få svært store konsekvenser for breddevirksomheten.

Når det gjelder samarbeid mellom topp og bredde, er det ganske åpenbart at det bør fungere. Begge parter har felles interesse av hverandre. Et bedre topplag inspirerer unger, og økt yngres aktivitet gir grunnlag for å fostre opp storspillere. Dessuten antar jeg at flere lokale krefter på topplaget trekker flere tilskuere til Gjemselund. Men det må være en situasjon hvor begge parter gir og tar.

Personlig mener jeg at spillere bør gå relativt overgangsfritt fra bredde- til toppfotballen. Det tror jeg er ganske gjengs oppfatning i byen også. Stridens kjerne går vel mer på hva som skjer dersom Toppfotballen selger en "local lad". Hvor mye skal breddefotballen ha for det tiåret de jobbet med talentet, og hvor mye skal toppfotballen ha for "finpussen" og salgsarbeidet. Det er ihvertfall ikke urimelig at begge parter bør få betalt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 May 2007, 21:04 
Forumlegende

Ja mange hensyn som må tas. Ikke enkelt.

Men jeg håper det ikke er tilfelle at Toppfotballen heller låner spillere enn å betale utdanningskompensasjon til KIL Fotball. Med dialog hadde man sikkert fått til at lokale som kommer fra KIL fotball hadde fått innvilget profflisens uten at KIL Fotball kanskje krever hele kompensasjonen? Men..blir spennende å se hvordan utviklinga her blir. Det nye styret i KIL Fotball har MYE å ta tak i. Man får ikke gjort alt samtidig. Så de får bare jobbe på:)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 May 2007, 21:29 
Reserve

Mange hensyn, ja. Og jeg tror faktisk den lokale fotballen i byen er tjent med at man slipper avveininger som at "skal vi heve lønninga til han a-lags spilleren med kontrakt som går ut, eller skal vi bygge nytt 7er fotball anlegg vi sårt trenger".

Jeg kjenner keeper-saken altfor dårlig til å ha noen mening, egentlig, og det høres paradoksalt ut. Men saken kan sikkert sees fra minst to sider.... Utdanningskompensasjonen skal jo være til hjelp til breddelag og sånn sett også unge spillere, men i dette tilfellet kan det virke som en hemsko. Men, på den andre siden; det mangler en viktig faktor i KILs regnestykke, noe Danielsen er såvidt innom. Van Wijks eventuelle kamperfaring vil utelukkende være til gavn for LSK. En utdanningskompensasjon for Knashaug (og utdanningskompensasjoner er peanøtter i fotball-krone-sammenheng) kombinert med spille-erfaring kan være en kjempeinvestering i form av en keeper for fremtiden. Dessuten, som jeg var innom - flere lokale spillere KAN gi flere tilskuere, økt lojalitet og økt sponsorattraktivitet.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 May 2007, 23:33 
Trener

Pluss at de kan gi kjært tiltrengte kroner i KIL-kassa dersom de skulle bli så gode at de blir solgt.. KIL trenger virkelig å satse på spillersalg for å bygge økonomien, og de burde ha som målsetning og selge minst en spiller i året..

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14 May 2007, 13:24 
Spiller

er ikke van Wijk her permanent da? tror ikke han er leid/ lånt inn. uansett så er dette et paradoks. utd. komp. reglene har vel ikke slått bare positivt ut for fotballen. tanken er jo god, men den forutsetter at alle de profesjonelle klubbene er rike, og det er de jo ikke. dermed hindrer det unge spillere å tegne proffkontrakt og få spille på "høyt" nivå.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14 May 2007, 13:37 
Forumlegende

Haraball wrote:
er ikke van Wijk her permanent da? tror ikke han er leid/ lånt inn. uansett så er dette et paradoks. utd. komp. reglene har vel ikke slått bare positivt ut for fotballen. tanken er jo god, men den forutsetter at alle de profesjonelle klubbene er rike, og det er de jo ikke. dermed hindrer det unge spillere å tegne proffkontrakt og få spille på "høyt" nivå.

Ser ut som om han har fast kontrakt og ikke er på lån ja.

1. Alexander van Wijk
Født 07.01.1987
Fødested Frogner
Tidligere klubber Frogner, Lillestrøm
Kamper/mål 0 / 0
Skrev under for KIL rett før overgangsvinduet stengte i mars 2007. Den 195 cm høye gutten har erfaring fra spill i 2. divisjon for Lillestrøm 2, og hatt Frode Grodås som kyndig veileder i sin tidligere klubb.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14 May 2007, 15:06 
Jeg fikk sett Alexander van Wijk i pausen igår. Helt klart en keeper som ikke holder Adeccoliga standar. Da fikk jeg beviset på at Jan Martin Knashaug er bedre. Og det mener jeg seriøst , fordi hannes tekniske og grunnleggende keeper ferdigheter var bare litt over jevn gode hos Alexander!

Post subject:
PostPosted: 14 May 2007, 15:40 
Klubbdirektør

Du kan altså lese hvor god en spiller er ut ifra hans prestasjoner i pausene? Imponerende!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14 May 2007, 16:43 
Reserve

Er det noen her som har peiling på denne kompensasjonsregelen... FM spillere?? :lol:

Hvor langt tilbake går denne regelen.. eller hvor gammel må man være når man er i en klubb, for at de skal få en slik kompensasjon?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14 May 2007, 17:35 
Grævling

ruben_nilsen wrote:
Jeg fikk sett Alexander van Wijk i pausen igår. Helt klart en keeper som ikke holder Adeccoliga standar. Da fikk jeg beviset på at Jan Martin Knashaug er bedre. Og det mener jeg seriøst , fordi hannes tekniske og grunnleggende keeper ferdigheter var bare litt over jevn gode hos Alexander!

Gratulerer, tror vi kan dele ut prisen til "uka's klovn" allerede i dag, selv om det bare er mandag!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]