KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 02 May 2025, 13:03

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hva kan forbedres?
PostPosted: 18 Apr 2006, 10:58 
Forumlegende

Vi var ikke så dårlige mot Sparta i går, men laget bør løftes et par hakk for å hevde seg i Adecco ligaen i år. Hva mener vi supportere kan hjelpe for å ikke gå på slike smeller som den i går flere ganger i løpet av sessongen.

Jeg mener gutta må tørre å avslutte, de siste 3 kampene jeg har sett så ha man fomla for mye med ballen når man er inne i boksen. Den som kommer til sjanser må tørre å avslutte, og vi får akseptere om folk bommer, men når man i stedet for å skyte, bruker 3-4 trekk inne i boksen før noen tar sjansen på å smelle til kula er det som regel balanse i forsvaret til motsatnaderen og sjansen for å score er redusert betraktelig.

Gjør hverandre gode gjennom å snakke sammen og ha tillit til de meldingene du får fra medspiller. La merke til at det var litt kommunikasjonssvikt mellom keeper og forsvar i går, bl.a forsøkte Eriksen å si fra til Ryen at han skulle roe ned da han upresset fikk en ball, men som han istedet klarerte himmelhøyt og Sparta vant neste trekk. Spesiellt viktig at det er god kommunikasjon mellom keeper og forsvar. Forsvaret må ha tillit til at keeperen har kontroll og motsatt. Eriksen er vingler fortsatt litt i besluttningene om han skal stå eller rykke ut, forsvinner det så kommer sikkert tilliten fra forsvaret.

Dersom vi skal spille med en spiss og med den spisstypen både Koffeld og Rødfoss er så trenger midtbanen å komme etter å utnytte seg av de duellene spissene vinner. Kalsæg var rå på å dra nytte av dette på venstrekanten i fjor. Om spissene ikke er rettvendt blir det heller ikke de som kommer til de beste avsluttningene så da må kantene og indreløperne ta den rollen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 18 Apr 2006, 11:51 
Trener

Det blir litt for tidlig å svartmale situasjonen på dette stadiet i sesongen, men det er bekymringsfullt at vi ikke har scoret mål på 120 minutter. Det eneste som hjelper mot det er å trene avslutninger, avslutninger og avslutninger. Samtidig er det for enkelt å si at man ikke tør å avslutte, man må se hva som ligger bak situasjonene før det. Kanskje er laget i ubalanse og det er farlig å miste ballen...

Håper at måltørken tar slutt til helga og at vi freser over Løv-Ham på fort Gjemselund!!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 18 Apr 2006, 11:59 
Forumlegende

Veldig enig i mye av det som blir sagt av trådstarter. Litt mer frekkhet offensivt. Tørre å skyte. Og at man slutter med disse jålete frisparkene med flere trekk før skudd. Er man på Patrick Holtet-skuddhold er det en ting som gjelder så lenge frisparket ikke er indirekte: Fyr løs! Det var ihvertfall et par episoder i går hvor sånne muligheter ble rotet bort. Men det er klart at med en del nye spillere tar det vel noen kamper før det offensive får satt seg. Den gode perioden til KIL i 1. omgang var tross alt positiv. Det må de bygge videre på. Når det gjelder det offensive trykket med enslig spiss kommer jeg tilbake til det.

Defensivt: Her er det litt for tafatt, mangler tøffhet og fandenivoldskhet. En annen ting er at når man kun forsvarer seg med tre sentrale midtbanespillere i tillegg til forsvarsfirern krever dette veldig mye. Og da er vi plutselig inne på en system debatt her. I 4-3-3 blir de to kantspillerne veldig offensive og de gjør liten nytte defensivt. Dette er ikke heldig på bortebane. Et alternativt kan være 4-5-1 borte, la kantspillerne få klare defensive oppgaver og ligge på linje med midtbanetreern og skape en ugjennomtrenglig blokk med spillere. De 5 holder linja og sideforskyver som en ekstra forsvarsrekke. Noe a la det Drillo drev med som landslagstrener. Men 4-5-1 kan bli baktungt og lite offensivt, så dette bør helst brukes borte mot de sterkeste lagene. Da vil jeg igjen slå et slag for 4-4-2 som er meget anvendlig. De fire midtbanespillerne kan ligge kompakt og sentralt på bortebane og da har man en mann ekstra defensivt i forhold til 4-3-3. Samtidig har man to mann på topp som kan skape litt mer trøkk inne i boksen. Midtbanefirern på hjemmebane kan bestå av to sentrale og to mer reine vinger. Da får man både bredde og trøkk inne i boksen. Så derfor: 4-4-2 ville jeg gjerne sett!

Men generelt sett er det små justeringer som skal til før ting sitter. Litt betenkelig det med de billige baklengsmål idet dette forsåvidt har vært et problem de siste årene. Men er sikker på at Skogheim og co jobber til de ser mann med ljåen for å rett opp i dette.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 18 Apr 2006, 12:32 
Forumlegende

Sigurd wrote:
Det blir litt for tidlig å svartmale situasjonen på dette stadiet i sesongen, men det er bekymringsfullt at vi ikke har scoret mål på 120 minutter. Det eneste som hjelper mot det er å trene avslutninger, avslutninger og avslutninger. Samtidig er det for enkelt å si at man ikke tør å avslutte, man må se hva som ligger bak situasjonene før det. Kanskje er laget i ubalanse og det er farlig å miste ballen...

Håper at måltørken tar slutt til helga og at vi freser over Løv-Ham på fort Gjemselund!!

Ikke noe forsøk på å svartmale, men ting kan alltid bli bedre og poenegt med denne tråden var å få satt fingeren på noen ting som KIL bør jobbe med.

Forsvaret var bunnsolide i kampen mot Moss, men mot Sparta slet de litt mer, håper ikke Rønning blir ute lenge for han har vist at han er en viktig brikke i forsvaret i år.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 19 Apr 2006, 13:02 
Forumlegende

gå igjennom resultatene fra 2004 og nyere og bli litt forskrekket over å se hvor ofte KIL slipper inn akkurat 3 mål på bortebane.......

ikke enig i forsvaret var bunnsolid mot Moss heller, godt men ikke bunnsolid. husk det horrible tilbakespillet i 1.omgang hvor en Moss-spiller skjøt utenfor fra kort hold og en del farligheter i 2.omgang. men det var gode tendenser.

fra 2004 som jeg har sett laget fast så skjedde det noe fra 04 til 05. i 04 scoret man ofte på samme måte man nå slipper inn mål, nemlig ofte fra "ingenting". i 2005 slet man veldig og hadde enormt med sjasner i mange kamper, men dårlig uttelling. savner måten man ofte improviserte på i 2004. etter at laget skulle ta et skritt videre fra 2005 av, synes jeg mye er blitt for stivt og at spillerne ofte liksom vet hvor de hører hjemme og hva de skal gjøre (om man skjønner hva jeg mener)......

Profile  

Post subject:
PostPosted: 19 Apr 2006, 15:41 
Forumlegende

4-3-3 er for naivt å spille når man ikke har klassespillere. Gode poeng ivo har med tanke på at enslige spisser ikke lykkes. Vi har ingen Etoo eller Crespo (Enslige spisser), derimot en Rødfoss, Koffeld og Gundersen. Alle gode spillere, men de utretter ikke mirakler alene.

Det har vært en sport her i landet med at alle lagene skal spille "Rosenborgsk". Dessverre er det kun Rosenborg som har mannskap til å spille slik...

Profile  

Post subject:
PostPosted: 19 Apr 2006, 20:17 
Klubbdirektør

Må si meg litt enig med Mikeb. Det var noe av det samme jeg savnet både mot Moss og Sparta. Spillere som tørr å avslutte på mål. Keeperene i Adecco er ikke bedre enn at det går an å skyte på dem. Og vi har spillere med bra skudd bein.

En annen ting jeg savnet mot Sparta var færre lange og høye pasninger, og mer kreativitet på midtbanen. HVer gang vi slo lange og høye baller tapte vi de påfølgende duellene, og de gangene vi vred spillet eller kom rundt på kantene ble det farlig.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]